Text:Tom Furch
Podzim nám připomíná nejen pohled do kalendáře, ale nějaký ten týden už i situace za okny našich domovů. Fouká vítr, padá listí a při troše štěstí vydrží i celý den vytrvale pršet. Naprosto ideální čas zasednout k nějakému hernímu zařízení a doslova propařit několik hodin. To si uvědomuje i EA a s železnou pravidelností na podzim vydává jeden ze svých nejpopulárnějších titulů! A to už i na mobilních telefonech. Opět se tedy setkáváme s hrou Need For Speed, tentokrát s podtitulem Undercover. Pamětníci si možná ihned vzpomenou na loňský díl, který způsobil ve hráčské komunitě velké rozčarování. Potěšil sice pěknou grafikou, ovšem tristní ovládání a krátká hrací doba titulu uživatelskou přízeň nezaručila. Zřejmě právě proto už se nový díl vyhlížel od konce letních prázdnin. Očekávala se určitá zlepšení, která by hře pomohla hlavně po stránce konkurenceschopnosti. Bohužel, veškeré snahy zůstaly víceméně na půli cesty a některé největší prohřešky výrobce dokonce ponechal. V případě, že opomenu možnost rychlého závodu, jste odkázáni začít kariéru. Tu startujete s obyčejným VW Golfem v samotném centru města. Peněz není nazbyt, a proto nezbývá nic jiného, než se vrhnout do víru závodění. Začínáte klasickým sprintem, který bez problému vyhrajete a zhruba zdvojnásobíte svoje finanční konto. První úspěch vás přiměje k prozkoumání možností kariéry. Nejlákavěji bezpochyby vypadá koupě nového plechového miláčka. Záhy zjistíte, že vlastně ani ten Golf není tak "špatnej", a nabídku nablýskaných vozidel světových výrobců opustíte. Když nemůžu mít nové, vylepším si alespoň to stávající, řeknete si. Tuning samozřejmě přítomen je, ovšem v trochu neobvyklé formě. Vylepšovat totiž můžete motor. Za drobný peníz vám bude auto lépe akcelerovat a navýší se jeho maximální dosažitelná rychlost. Vylepšení brzd s klidem vynechte, později se k nim ještě vrátím. Vašemu zraku určitě neunikne ani oxid dusný, jehož namontováním určitě nic nezkazíte, spíše naopak. Vytunit můžete i kastli, ale tuto možnost vývojáři odbyli jen jedním celkovým zlepšením. Žádný výběr spoilerů, neonů či líbivých kol. Škoda. V centru města vás čekají jen tři klasické závody. Poté už přijde neméně obtížně porazitelný boss a centru dáte vale. V další fázi si zajezdíte po předměstí, v tovární čtvrti a na venkově. Všechny lokality mají jednu vlastnost naprosto stejnou. Provoz. Není nijak tragický, ale rozhodně na jeho adresu pošlete nejednu nadávku. Střet s protijedoucím automobilem totiž znamená parádní bouračku. Je třeba se tedy vyhýbat, s čímž souvisí problematika ovládání. A zde jsou hned dvě možnosti. Máte-li Sony Ericsson, jásejte. Výborně zpracovaná verze na bázi Mascot Micro 3D zaručuje solidní podmínky pro závod. Z ovládání sice nebudete nijak zvlášť unešeni, ale stačí si hru zkusit třeba na Nokii…rádi se opět vrátíte k Sony Ericssonu. Na Nokiích hra běží celkově pomaleji a zatáčení probíhá dosti sekaně. Ani po několika závodech nedostanete ovládání auta takříkajíc pod palce, takže bouračky se stanou všední záležitostí. V dosti případech navíc platí rovnice "bouráš=prohraješ". Z nepochopitelných důvodů je v NFS Undercover požadováno dojet na prvním místě. Jakékoliv jiné umístění znamená neúspěch a nutné opakování. Nyní se vrátím k dříve zmíněným brzdám. Výše jsem prozradil, že i tyto díly lze vylepšovat. Jenže během závodů de facto brzdu vůbec nevyužijete. Ptáte se, proč tomu tak je? EA opět zopakovala (!) svoji fatální chybu z minulého dílu, opět je ve hře přítomen jakýsi asistent při zatáčení. Ne tak výrazný jako v Pro Street, ale je pocititelný. To zajišťuje bezproblémové projetí i té nejprudší zatáčky. Abych byl úplně přesný, v jednom herním módu přeci jen na brzdu šlápnete. Sem tam dostanete za úkol zničit vše, co vám přijde pod kola. Vždy víte, za jakou částku musíte způsobit ve městě škodu. Další neobvyklý mód je spojen s ochránci zákona. Na dané trati na vás bude čekat několik policejních aut s radary. Vaším úkolem je projet kolem nich co nejrychleji, aby součet všech změřených rychlostí měl požadovanou hodnotu. Dále narazíte na klasické jedno- či tříkolové závody a závody typu K.O. Za každý úspěšně dojetý závod (tedy na prvním místě) obdržíte předem určenou peněžní odměnu. Mimo to sbíráte i jakési body za driftování. A máme tu fatální chybu číslo dva! Drift je opět jako v minulém díle řešen pomocí mini-hry, kterou odstartujete jedině v zatáčce pomocí klávesy pět. Poté už sami korigujete auto a snažíte se udržet jej co nejdéle ve smyku. Celý tento proces drifotvání působí poměrně komicky a v takovéto hře by neměl co pohledávat. Tlačítko s číslem pět má však ještě jednu funkci. Pokud zrovna neřežete zatáčku, zpomalí se po jeho stisku čas. Vychytávka, kterou jsem já osobně téměř nepoužíval, ale někomu by ve vyhrocených situacích mohla být nápomocna. Nyní se dostávám k věci, kterou si NFS Undercover napravuje svoji pověst. Řeč je samozřejmě o grafice. Po této stránce musím Electronic Arts pochválit. Její očividná lehká hrubost ani tolik nevadí. Důležité je, že v okolí trati je nespočet různých objektů. Jednoduše řečeno, je se stále čím kochat. A to se u java hry cení. Neméně potěší i plynulost, která dosahuje zejména na Sony Ericssonech výtečných hodnot. Kde se naopak šetřilo, jsou zvuky. V java hře pro rok 2009 bych očekával obsáhlou paletu melodií, které by byly okořeněny reálnými efekty. Bohužel. Dočkáme se pouze polyfonní melodie, která není špatná, ale po pár minutách polezete do nastavení s úmyslem vypnutí zvuků. Nastal čas, abychom vyřknuli nad Undercover ortel. Máme před sebou další arkádové závody, tentokrát ze slavného rodu NFS. Po stránce vizuální se dílko přibližuje absolutní špičce. Zvuková stránka pokulhává, ale tu bych hře ještě odpustil. Pochválit musím též nadstandardní nabídku závodních módů a s ní spojenou celkovou délku hraní. Co však odpustit a opomenout nemohu, jsou chyby, které výrobce z nepochopitelných důvod neopravil. Auto opět samo zatáčí! Driftování je znovu řešeno pomocí směšné mini-hry. Tunění vzhledu auta výrobce přímo odbyl. V neposlední řadě tu jsou také dlouhé a nepřeskočitelné animace před závody a nevyrovnaná obtížnost jednotlivých závodů. Jednou vyhrajete s naprostým přehledem, v dalším závodě máte naopak problém nedojet poslední. Pokud si na papír napíšete sloupečky kladů a záporů, tak zjistíte, že právě ony důležité vlastnosti při závodění výrobce nezvládl. Need For Speed Undercover se proto hodí na chvilkové hraní, během kterého si užijete rychlé jízdy, zkosíte pár poldů a poničíte majetek silnic a dálnic. Dle toho musím hru i hodnotit – slabší průměr.
Konečné hodnocení:
hodnocení:8.9.
Verdikt:EA slibovali
vylepšení grafiky a to
splnili.Nesplnili však vše.
Povedené 3D závody,
které vám zpříjemní krátké
dny.
Výrobce:EA mobile